tesam
tesam
نويسندگان
عضويت
نام کاربري :
پسورد :
تکرار پسورد:
ايميل :
نام اصلي :
آمار
امروز : 0
ديروز : 0
افراد آنلاين : 1
همه : 0
پيوندهاي روزانه
لينكي ثبت نشده است

م به منظور خريد، گشت و گذار، بازديد از اماكن تاريخي و شهرهاي بزرگ، با ابتدايي‌ترين وسايل به سفر مي‌رفتند. آنان اغلب در قالب كاروان و بطور دسته‌جمعي سفر مي‌كردند. بسياري از اين كاروان‌ها راهنماياني نيز داشتند. سفرهاي فردي نادر و خطرناك بود. شايد بتوان سومريان را اولين قومي دانست كه اقدام به سفرهاي تجاري مي‌كردند. در مصرحدود پنج هزار سال پيش سفرهاي دريايي آغاز شد.

پس از اختراع چرخ، ارابه‌هايي ساخته شدند كه گاوهاي نر و گورخرها آنها را مي‌كشيدند. تا پيش از آن، آدميان چه پياده و چه سواره، راه خود را از ميان ناهموار‌ي‌ها مي‌گشوند و چهارپايان خود را نيز به دنبال مي‌كشيدند. اما چرخ و ارابه‌هاي چرخدار را از هر راهي نمي‌توانستند عبور دهند. به همين منظور راه‌ها ساخته شدند. اورها، بابليان، مصريان، ايرانيان و يونانيان در اين زمينه پيشگام بودند. «ايرانيان كه امپراطوري آشوري را شكست دادند، اقدام به توسعه سيستم راه‌سازي نمودند و كالسكه‌هايي ساختند كه در مسافرت و حمل و نقل به كارگرفته شدند.» (چاك‌واي، ۱۳۸۵، ۲۶) هرودوت مي‌نويسد «از سارد، پايتخت ليدي تا شوش، پايتخت هخامنشي در كنار راه شاهي كه ۲۵۰۰ كيلومتر طول آن بود، ۱۱۱ كاروانسرا ساخته شده بود. انسان با طي مسافتي حدود ۳۰ كيلومتر در روز، مي‌تواند طي ۹۰ روز مسافرت خود را به پايان برساند. (هرودوت؟ ...الواني، ۱۳۸۵: ۳۸)

ساختن و اداره كردن ۲۵۰۰ كيلومتر (به روايت پروفسور گيرشمن، ۲۸۸۳ كيلومتر) از افتخارات ايرانيان به شمار مي‌آيد.(منبع؟) اسكندر مقدوني كه در ۳۲۶ سال پيش از ميلاد به ايران و هند لشكر كشيد، در اين دو كشور با راه‌هاي آباد روبرو شد. در ايران تمام شهرها و ايالات به وسيله جاده‌هايي به پايتخت، يعني شهر شوش، متصل مي‌شدند. تاريخ بناهاي اين راه‌ها، بين سال‌هاي ۵۰۰ تا ۴۰۰ سال پيش از ميلاد بوده است. رومي‌ها از سال ۱۵۰ سال پيش از ميلاد شروع به ساختن راه‌ها كردند و بعدها در اين زمينه گسترده‌ترين شبكه راه‌ها را در دنياي باستان به وجود آوردند.

گرچه آتن از نيمه دوم قرن پنجم پيش از ميلاد به شهري با جاذبه‌هاي فراوان براي گردشگري تبديل شده بود. اما امپراطوري روم با ثروت و امكاناتي كه براي مردمانش فراهم كرده بود و جاده‌ها و جاذبه‌هاي گردشگري و امكانات اقامت مسافران، جزء اولين كشورهايي بود كه نوعي از گردشگري را پايه‌گذاري كرد كه به سبك و سياق گردشگري امروزي بسيار نزديك است. «رومي‌ها براي ديدن بناهاي تاريخي مانند معابد مشهور در مديترانه به ويژه اهرام و آثار تاريخي مصر سفر مي‌كردند. يونان و آسياي صغير محل بازي‌هاي المپيك، آب گرم‌هاي طبي، استراحتگاه‌هاي ساحلي، تماشاخانه‌ها، جشن‌ها و رقابت‌هاي پهلواني از جاذبه‌هاي گردشگري آن دوران به شمار مي‌آيد (الواني، ۱۳۸۵: ۱۹).

در قرون‌هاي چهارم و پنجم ميلادي با سقوط امپراطوري روم، امنيت سفرهاي تفريحي و گردشگري در اروپا دچار بحران شد و از فروپاشي اين امپراطوري (يعني آغاز قرن وسطي) تا دورۀ رنسانس (تا قرن ۱۴ م) سفر در اروپا با خطرات بسيار همراه بود. مهم‌ترين حادثه قرون وسطي در اروپا را مي‌توان جنگ‌هاي صليبي دانست. در پايان قرون وسطي، بسياري از زائران به زيارتگاه‌هايي مانند Canterbury در انگلستان و سنت جيمز در Composteia سفر مي‌كردند. عده‌اي اندك شمار نيز به سفرهاي طولاني، پرهزينه و اغلب خطرناكي چون سرزمين مقدس مي‌رفتند(الواني، ۱۳۸۵: ۲۷). يكي از عواملي كه سفر را در دنياي باستان توسعه داد تجارت كالا علي‌الخصوص ابريشم و ادويه‌جات بود كه از شرق به غرب حمل مي‌شد و براي اين منظور جاده ابريشم احداث شد كه تا قرن‌ها محل عبور تجار، مسافران و نمايندگان حكومت‌ها در زمان‌هاي قديم بود. «اين راه كه بايد آن را مهم‌ترين شاهراه بازرگاني دنياي قديم دانست، از دروازه يشم در ديوار چين آغاز مي‌شد و از دو طريق تورفان (راه شمال) و ختن (راه جنوبي) به كاشغر مي‌رسيد و پس از عبور از فلات ايران و گذشتن از بين‌النهرين، به سوريه و سپس به بندر انطاكيه در كنار درياي مديترانه مي‌پيوست» (الواني، ۱۳۸۵: ۴۴). ماركوپولو Marco Polo جهانگردي كه در قرن سيزدهم از ايتاليا به چين سفر كرد، بيشتر مسير خود را از اين طريق طي نمود او از كشورهايي مثل ايران، هند و چين عبور نمود. وي نخستين سياحتگر غربي بود كه با سفرنامه‌اش، تعداد بسيار زيادي از مردم را به جهانگردي علاقمند ساخت.

تور بزرگ مسافرتي اروپا كه تا سه سال هم طول مي‌كشيد توسط ديپلمات‌ها، بازرگانان و دانش‌پژوهاني كه به سراسر اروپا – به ويژه شهرهاي فرانسه و ايتاليا – سفر مي‌كردند، پديد آمد. كاروان‌هاي مسافرتي دوره اليزابت پس از چندي داراي ساختار و سازمان منظمي گرديد و «گراندتور» ناميده شد. اين كاروان‌ها كار خود را در نيمه قرن هفدهم شروع كردند و تا نيمه قرن نوزدهم كماكان رواج داشتند (همايون، ۱۳۸۴، ۶۳).

 

● شكل ....دوره‌بندي تاريخ گردشگري از نظر مورفي

دوره/ انگيزه/ مؤلفه‌ها/ ميزان تحرك

پيشا ـ صنعتي /جستجو، تجارت، زيارت / مذهب آموزش و بهداشت /تعداد كم مسافران، به اندازه‌اي كه ثروتمند بودن، نفوذ داشتند و از دريا اجازه سفر داشتند /كند و غير قابل اطمينان خطرناك

صنعتي /تأثير آموزش و پرورش، چاپ راديو، فرار از شهر و كار به سوي امپراتوري‌هاي استعمار/ درآمد بيشتر، فراغت بيشتر، تورهاي سازمان يافته /هزينة پايين حمل و نقل و امنيت آن

جامعة مصرفي /تأثر ارتباطات ديداري جامعه روزمره و فرار از كار و بيگانگي زندگي /هفته كاري كوتاه‌تر، درآمد اختياري خريد و فروش توده‌اي بسته‌هاي مسافرتي /رشد جابجايي فردي كارآمد و سريع

آينده /تعطيلات به مثابه يك حق و ضرورت و تركيب آن با تجارت و يادگيري/ تهيه تسهيلات توسط خود فرد خانواده كوچك‌تر، هر دو نفر خانواده مزدبگير، روند جمعيتي به سمت توجه به گروه هاي مسافرتي /سوخت‌هاي جايگزين حمل و نقل كارآمدتر؛ استفاده از حمل و نقل عمومي اشكال متنوع مسافرت

منبع:aftabir

امتياز:
بازديد:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۵ خرداد ۱۳۹۸ ] [ ۰۴:۱۹:۳۶ ] [ admin ]
[ ]
.: Weblog Themes By tibablog :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
پنل کاربري
نام کاربري :
پسورد :
نظرسنجی
لينک هاي تبادلي
فاقد لینک
تبادل لينک اتوماتيک
لينک :
امکانات وب